úterý 9. února 2021

OK1UFL - 122GHz verze podle VK3CV



V průběhu roku 2019 Pribin OK1AHO obdržel nové číslo časopisu Dubus č.3 , v kterém byl popis nového zařízení na 122 GHz od Andrewa VK3CV/WQ1S. 
 

Článek Pribina zaujmul, proto jej okopíroval a poslal mi ho.

Po prostudování a několik vzájemných diskusích jsme se rozhodli do stavby pustit. Pribin požádal o pomoc Matěje OK1TEH s komunikací s Andrewem VK3CV/WQ1S

Jelikož odezva na článek v Dubusu byla ve světě veliká, rozhodla se parta kolem VK3CV a VK3XAX, zajistit výrobu PCB, osazených a zkontrolovaných desek,  antén horn a ozařovačů Chaparal. Založili k tomuto projektu internetové stránky na Groups,io s diskuzí.

https://groups.io/g/The122GProject/messages

 Pribin oslovil Edvina OK1EM, mne a Pavla OK1AIY.

Pavel prohlásil, „že by to již neunosil“ a tak jsme se rozhodli (AHO, EM, UFL) objednat po jedné desce osazené a jeden neosazený PCB. Objednání a komunikaci s VK3 zajistil OK1TEH s pomocí OK1DIX.
Vše se díky COVID 19 dost protáhlo a osazené i neosazené desky  dorazily z Austrálie do Čech v létě 2020.



 Začal jsem s výrobou mechanických dílů. Zařízení je vestavěno ve dvou skříňkách.

Malou skříňku pro vlastní transvertor jsem vyrobil z tvrdého hliníku.





Na větší skříňku jsem použil polovinu skříňky ze starého zesilovače kabelové televize,  kterou jsem částečně upravil. Přebytečné výstupky jsem odfrézoval, vyvrtal díry pro konektory a zhotovil vrchní desku.


 Po propojení všech vodičů jsem začal postupně zařízení oživovat. Zkoušel jsem to a porovnával proti svému již letitému transvertoru. Vše ze stolu na stůl. Velmi zajímavé a poučné bylo střídavé použití RTL SDR dongle a Software HDSDR, pro příjem z VK3CV Andrewa VK3CV/WQ1S a mého starého transvertoru.

Dále jsem hledal vhodnou parabolu. Nakonec jsem zvolil ofsetovou parabolu pr. asi 40 cm, která se prodává jako kempinkový set pro příjem SAT TV.
Vyrobil jsem držáky pro upevnění paraboly k nosné (větší) skříňce, malé skříňky transvertoru do ohniska paraboly a puškohledu. Držák malé skříňky transvertoru jsem později ještě upravoval.
 

 


 A je připraveno na první testování venku.

 

Poslední hezký podzimní den si říkal o využití.  A tak s pomocí Pavla OK1AIY jsme uskutečnili  první test venku.

https://ok1em.blogspot.com/2020/10/kontrolni-den-ok1ufl-122-ghz-vk3cv.html

 Parabola byla smontována „nahrubo“ umístění ozařovače nebylo správné, ale i tak byly výsledky dobré. Šlo především o odzkoušení paraboly a transvertoru na větší vzdálenost.

Během podzimu ještě asi dvakrát vysvitlo sluníčko a tak jsem toho využil k optickému nastavování paraboly.


 

 


   Dále následovala celá řada ověřování a zkoušení. Dále pak práce na zlepšení  stability kmitočtu. Původní dolaďování interního oscilátoru 10 MHz pomocí signálu 1PPS z modulu GPS je pomalá a vysílaný signál „plave“ až +- 1,5 kHz. Proto následovala úprava na externí stabilní oscilátor 10MHz. Zkoušel jsem teplotně kompenzovaný oscilátor  FMCM58997. Bohužel teplotní stabilita pro 122GHz již nevyhovovala.

 

Dále jsem zkoušel termostatovaný oscilátor TRIMBLE  5V ( z Ebay) zavěšený pomocí jednoduchého fázového závěsu na GPS (NEO8M) nastavený na 1MHz OUT. Teplotní stabilita byla výborná, ale na vysílaném signálu bylo namodulované rušení digitálního charakteru, pravděpodobně z GPS modulu. To se nedařilo odstranit.  

Poslední verze kterou jsem vyzkoušel, je oscilátor TRIMBLE  72344  5V v boxu z pocínovaného plechu s tepelnou izolací o tloušce asi 5 mm. Kmitočet je nastavený pomocí více otáčkového R trimru 10k.

UL je asi 2 – 3V. Dosažená stabilita kmitočtu je dobrá a vysílaný signál je čistý.




Příprava na další testy venku, které plánuji na jaro, až to počasí dovolí.


Pro usnadnění nastavování paraboly jsem si vyrobil „Audio-voltmetr“ podle K6ML.




Dále jsem vyrobil několik verzí ozařovačů, které lze snadno zaměnit.

 


Na Aukru se mi podařilo vydražit kvalitní puškohled 6-24X56EG. Ten jsem ještě doplnil nástavcem, který jsem vyrobil z „plechovky“ od nějakého deodorantu.




Pro první zkoušení jsem jako mezifrekvenční přijímač používal transceiver FT818.

Hledal jsem způsob jak zajistit, abych si nechtěně zavysílal a zařízení poškodil. Na ebay jsem nalezl docela zajímavý malý SDR přijímač s dotykovou obrazovkou. Je nabízen v několika různých verzích.

Jde o  50KHz-200MHz Malachite SDR Receiver 3.5" Screen Malahit Shortwave Radio Receiver


 



Jak jsem uvedl na začátku, měl jsem jednu čistou neosazenou destičku plošného spoje. Rozhodl jsem se destičku osadit a postavit si malou jednotku 122 GHz na testování. 
No a o tom příště.

Míla OK1UFL

Žádné komentáře: