sobota 15. listopadu 2008

Oscilátory pro mikrovlny

Těchto pář řádků je určeno pro informaci začátečníkům na mikrovlnách.

Jako základ je dobré si prostudovat knihu Radioamatérské konstrukce pro mikrovlnná pásma od nestora Pavla Šíra,OK1AIY.

Při práci na mikrovlnách máme několik neznámých.Zejména azimut ,polohu protistanice no a zejména kmitočet.Používají se oscilátory (OCXO) typu G 8ACE,DF9LN a v poslední době PLL řízené 10 MHz oscilátory neb GPS.

Základem každého OCXO je krystal.













Více než 30 let jsem krystaly objednával s velkou podrobností a přesností.
Zejména co se týká přesnosti kmitočtu a doby obratu pro 55 - 65 stupňů a kapacit.
Samozřejmě cena krystalu odpovídala požadovaným parametrům.

V poslední době po konzultaci zejména s OK1UFL,OK1FPC již krystaly objednávám takto:

typ: 20925 a kmitočet např: 131252.000 kHz + počet ks.

Je to bez problémů,cenově velmi přístupné a již při větším počtu je sleva.
My si stejně dotahujeme kmitočet trimrem tam kam ho potřebujeme.A shora dolu to jde lépe než nahoru.
Jěště ke krystalům, pro rozmezí kmitočtů 95 - 150 MHz objednávám kmitočet o 1 kHz vyšší ,než bylo spočítáno.Stejné zkušenosti má Míla OK1UFL,který vyrábí větší množství OCXO a má s tím zkušenosti.

Dalším prvkem OCXO je dobré mít kvalitní kapacitní trimr:













Sám jsem používal pro svá první mikrovlnná zařízení oscilátory G8ACE.

http://www.aoxi24.dsl.pipex.com/index.shtml













Tištěný spoj zhotovil Karel OK2ZI







































Vyčerpávající popis je na níže uvedených stránkách:

http://ok1vvm.aitech.cz/projekty/tcxo.htm

Nevýhody tohoto OCXO :
Je zde velký chladič přišroubován k tištáku šroubkem,dlouho trvá než se poprve natopí.Krabička je dosti velká.

Výhody:
Mohou se použít vetší součástky,není třeba zas tak malá miniaturizace.

V poslední době používám OCXO DF9LN.Tištěný spoj používám výrobek OK2MTM.

Možno použít například tohoto výrobce i pro jiné tišťáky:
http://www.volny.cz/plspoj/





tištáky












desky
OK2MTM
oscil.









desky
OK2MTM
topení






http://www.dl6nci.de/ocxo.htm

Výhoda je,že na měděný chladič je zaletován tištěný spoj, přenos tepla je okamžitý.Na samostatném tištáku je topení.Krabička oscilátoru je menší.Napájení INA neb ERA zesilovače mám provedeno tak,že jsem v topné části vyměnil stabilisátor 5 V na 9 V a tímto také napájím tento vf zesilovač.Čili oscilátor je stabilizován 5 V a zesilovač 9V.





Nákres
OK1UFL












malá serie












topení











topení ze
strany
trimrů







Precizní provedení OCXO je na stránkách :
http://www.ok1dfc.com/EME/technic/tcxo/tcxo.htm

Jak jsem již uvedl velké množství oscilátorů vyrábí Míla OK1UFL.






OCXO v
76GHz










OCXO
OK1UFL











detail
OCXO
OK1UFL









otvory
pro ADJ
freq
a teploty











pohled
na vývody










Vzhledem k tomu,že je tištěný spoj oscilátoru naletován na měděný chladič,je nutno provést při letování součástek zejména na zem předehřátí na teplotu cca 70 - 90 stupňů,aby se dalo letovat i mikropájkou.
Sám jsem dostal darem od OK1DRM starý jednoplotýnkový vařič,na který jsem dal duralovou desku a vlastní tišták .No ale ta práce se zastrkáváním a zase vytahováním zástrčky.













letovací pracoviště chudých


Při diskuzích s Mílou OK1UFL mi Míla sdělil ,jak to má on.Míla si zhotovil ohřívací stůl viz foto:





rozměry
ohřív.
stolu
OK1UFL





Základ stolu je účko z nerez plechu.Přenos tepla je pak na něj malý.
Na stole je duralová deska,pod ní topné těleso 150 W,které je regulováno regulátorem teploty u něj EUROTHERM / možno použít například WATLOW neb co se sežene na burzách/




OK1UFL
natopeno
88.1 st.












stůl
pohled
shora










rozpracováno








http://ok1em.blogspot.com/search/label/oscil%C3%A1tory

V poslední době jde stabilita kupředu zejména za použití PLL,pár stránek k úvahám:

http://www.ok2kkw.com/00003016/pll/pll_lo.htm

http://www.kuhne-electronic.de/de/shop/151_Oszillatoren/article:102_KU_LO_2000_PLL

http://www.kuhne-electronic.de/de/shop/151_Oszillatoren/article:146_KU_LO_xxxx_PLL

http://www.kuhne-electronic.de/de/shop/151_Oscillators/article:456_MKU_XO_1_PLL

http://www.jrmiller.demon.co.uk/projects/ministd/frqstd.htm

Žádné komentáře: