sobota 24. dubna 2021

122 ghz - TESTY s VK3CV

 Než jsem začal zkoušet VK3CV venku, provedl jsem ještě porovnání několika  oscilátorů na 10 MHz pro použití u VK3CV.

Oscilátor TRIMBLE 34310 - T

Rozměr  50 x 50 x 38 mm.  Kmitočet 10 MHz . Oscilátor je vytápěn, napájení 12 V. Proud při natápění 740 mA. Pak 174 mA. Tento jsem používal jako první. Stabilita kmitočtu dobrá. Jen je  mikrofonní při mechanickém namáhání.

 

http://amateurtele.com/index.php?artikel=208

 http://gzwg.blogspot.com/2011/05/trimble-34310-t-10mhz-ocxo-oscillator.html

 

Oscilátor TRIMBLE  72344

Rozměrově je stejný jak předešlý, jen je nižší. Kmitočet 10 MHz , vytápěn a napájen 5 V.  Proud při topení 770 mA , pak 342 mA. Je stabilní. Mám ho použit v mém zařízení VK3CV. Adjustace kmitočtu se provádí napětím  2 - 2.5 V .

 

https://youtu.be/-OXT5JDP_rs


Oscilátor CTI typ OSC5A2B02

Rozměr je 25 x 25 x 14 mm . Kmitočet 10 MHz , vytápěn a napájen 5 V. Max proud při topení  je méně než 0,5 A. Klidový proud  v isolovaném oscilátoru je cca 156 mA. Teplota na povrchu při neisolovaném oscilátoru byla naměřena  + 35 st. C. Stabilita a síla  dobrá, ale kolem žádaného kmitočtu je to takový "digitální" šum, který u TRIMBLE není. Dává větší pilovité napětí, které je nutno snížit  na polovic.  Více viz video.  Podobných oscilátorů jako od fy CTI  je na EBAY více druhů. V první části videa je signál ze zatepleného oscilátoru masivní isolací. V další části je slyšet i zkouška mikrofoničnosti poklepy na vnější isolaci . Na konec je signál vlastního oscilátoru  bez isolace.







21.4.2021
 
Konečně venku teplo a tak jsem vyjel kousek od domova vzdálenost 1.4 km pro první nastavení kompletu VK3CV. Na balkoně byl tím směrem nasměrován můj maják na 122 GHz. Již prvotní nastavení ukazovalo velmi silný signál, kdy S metr FT290 byl na konci svých sil. Nastavil jsem anténu v azimutu i poloze na maximální signál a věnoval jsem se nastavená dalekohledu.

 
 
 

 
 
Teplota na slunci 25.8 st. C . Vlhkost 22 %,  pak se i snížila na 17 % . Poloha  měřená digitálním  přístrojem / přichycen je jen magnety na FE plech /  byla v rozmezí 20,40 - 20,70 stupně.  Toto měření je orientační, neb v zápalu práce si do toho člověk tukne a je dobré vědět jaká poloha byla. Můj použitý stativ se ukázal pro vážnou práci jako nedokonalý. Transvertor i dalekohled jsou velmi těžké. K stativu jsou přichyceny šroubem průměr 6 mm . Destička stativu je ke spodní části připevněna jen 2 ks šroubů M3   . Dobré by bylo použít PAB 6 , kde je možno poměrně jemně nastavovat polohu i azimut neb jiný masivní stativ, jak to mám u starého zařízení..



 
Na zkoušení jsem si sebou vzal i SDR přijimač Malachit. Bohužel na slunci jsem moc neviděl na LCD displej . Tedy ani jsem moc nevěděl , jak je menu nastaveno. Tak jsem jen v stínu auta si nastavil  kmitočet majáku .  Teprve až doma a s Mílou jsem konsultoval ovládání Malachitu. Také  jsem před Malachit zkoušel připojit 20 dB zesilovač. Signál byl strašně zesílen a nebyl moc čitelný.







22.4.2021
 
Tak mi to nedalo a opět jsem vyjel na zkoušení na větší vzdálenost. Tentokrát jsem si vybral  kótu  Na Horách  221 m/m ve čtverci JO70CK . Vzdálenost od majáku 11,3 km . Když jsem na kótu přijel, byla zde teplota na slunci  20,5 stupně C a postupně šla dolů  s větrným počasí. ,  až na 10 st. C. Ne nadarmo zde lidé říkají , že je to svinní hora . Vlhkost 20 až 30 %.   Dobré je , že je zde vidět komplet celé středohoří  Milešovka , Lovoš , Sedlo a i vedle hora Říp. Maják byl slyšet  ,ale vzhledem k větru se nedalo provést lepší nastavení kompletu. Nastavení v azimutu bylo poměrně ostré, ale v poloze byly dva silné vrcholy nastavení !  No ještě na tom bude práce. Pár fotek na dokreslení.
 

https://youtu.be/gSNmA3nlX9w


https://ok1em.blogspot.com/2021/04/122-ghz-1verze-dle-vk3cv.html

 https://ok1em.blogspot.com/2020/08/122-ghz-dle-vk3cv.html




Žádné komentáře: